Misselijk

Misselijk? Kotsmisselijk!!

Posted on

Blog: Misselijk?… Kotsmisselijk!

Wat een blijdschap …ook hier wordt een kleintje verwacht in de maand december. Een mini erbij, nummertje 3. Vol blijdschap, dankbaar en vol positieve spanning betreden wij deze nieuwe fase van transformatie, groei en ontvangen. Met direct in mijn achterhoofd… ‘zal ik ook nu weer zo misselijk zijn?’

 

Bij mijn eerste twee zwangerschappen heb ik de gehele zwangerschap overgegeven. Van extreem veel in het begin (soms wel 8 à 10 keer op een dag) tot minder op het einde, maar nog steeds wel bijna dagelijks… Net als mijn moeder. Cadeautje van moedernatuur? Erfelijk belast? Beetje pech bij groot geluk? Tsja, in ieder geval iets waar ik mij niet helemaal bij neer wil leggen. En daar was dan ook de start van mijn zoektocht… maar waar start je, als je je alweer flink beroerd begint te voelen en overgeven z’n rentree heeft gemaakt? Bij voeding misschien? Dat waar je dagelijks mee te maken hebt. Eten… als ik misselijk ben en steeds boven de pot hang ben ik daar nog veel meer mee bezig:

  • Wat zal ik eten?
  • Zou ik überhaupt wat eten?
  • Eet ik een beetje?
  • Of eet ik veel?
  • Geef ik toe aan m’n cravings, of juist niet?
  • Eet ik, ’s avonds laat, juist nog wel iets, of juist niet?

En als je de wanhoop nabij bent is die greep uit de kast zo gemaakt en stop je zonder na te denken snel iets in je mond om maar hopelijk even niet misselijk te zijn en/of over te hoeven geven. Maar wat is het resultaat voor straks? Een paar uurtjes later, de dag erna? Aghhhh ik wist het even echt niet meer… maar met nog de rest van de zwangerschap voor ogen wist ik wel dat ik vooral heel dicht bij mijzelf wilde gaan staan, luisteren naar wat mijn lijf mij echt te vertellen heeft. Vragen stellen aan mijzelf doe ik al veel. En zo ook in deze fase. Vertelt mijn lichaam mij dat ik moet overgeven of denk ik dat ik moet overgeven? Eigen ervaring en ‘voorbeeld’ zijn mij voorgegaan. Wat is werkelijkheid en wat heb ik als waarheid rondom zwanger zijn aangenomen? Wat heb ik gisteren op, hoe voel ik mij vandaag? Hoe laat voor het laatst gegeten? Wat precies? En hoe voel ik mij de volgende dag? Misselijk van honger of van iets anders? Zoeken, onderzoeken, omarmen, aanvaarden en uitproberen. Is er resultaat? Zeker! Weinig tot niet misselijk en maar héél soms overgeven. :)
Praktisch: Wat ik heb gemerkt is dat het voor mij heel erg van belang is om mijn bloedsuiker spiegel zo constant mogelijk te houden. Omdat ik al zo’n 1,5 jaar geraffineerde suikers arm eet, merk ik direct verschil als ik ze wel eens eet. Helemaal nu ik zwanger ben. Resultaat is hoofdpijn en misselijk… Dagen dat ik minder vaak maar grotere porties eet… resultaat is misselijk zijn. Laat op de avond toch nog wat eten, afhankelijk van wat en hoeveel, om niet met een ‘lege’ maag wakker te worden… vaak de volgende dag misselijk…

Maar wat eet je dan wel?

Een greep uit wat voor mij erg goed valt: zelfgemaakt bananenbrood met havermout. Zelfgebakken speltbrood met kaneel, rozijnen en gezoet met honing. Noten. Zelfgemaakte snickers-achtigen. Groenten(-fruit) smoothies en bijvoorbeeld zelfgemaakte ontbijtkoek. Ja, je leest het goed. Veel zelf maken… geen, of zo min mogelijk voorverpakt met ingewikkelde ingrediëntenlijsten. En ja, met een gezin met twee kleine kinderen, intensief ZZP-er en studie is dat vooruit kijken, anticiperen en gewoon ook genieten van deze zoektocht die wel met vallen en opstaan gaat. Erg leuk dat ik tijdens deze zwangerschap ben gestart met de module Voeding, Leefstijl en Gezondheid. Bevestiging, nieuwe informatie en inzichten en heel veel eet-spiratie van docent en mede-studenten. En ja als je dan toch zo een vraagbaak in de buurt hebt kan ik net zo goed mijn docent een paar vragen stellen, toch?

Even een korte introductie:

Monique de Jonge, is voedingscoach uit Amersfoort. Al 10 jaar heeft zij haar eigen praktijk. Hiernaast is zij docent Voeding, Beweging & Psyche aan de Academie voor Holistisch Coachen. Monique gelooft in het onderzoeken van de vraag. Waarom eet je? En niet altijd Wat eet je?Zij gelooft dat ieder mens stiekem heel goed weet wat het beste voor hem/haar is en dat we tegelijkertijd ook meester zijn in het verzinnen van smoesjes om datgene nu nog niet te doen, omdat we moe zijn, verdrietig, gestrest of juist omdat het nu heel gezellig is en je vandaag gewoon een beloning verdiend hebt. Haar missie is om zoveel mogelijk mensen bewust te maken van goede voeding en wat dit met je body & mind doet.

Een paar vragen aan Monique:

  • vind jij dat een moderne (zwangere) vrouw zou moeten weten over voeding? Dat je maar heel weinig extra hoeft te eten als je zwanger bent. ‘Eten voor twee’ is een fabeltje! 
  • Waar zou ze stil bij moeten staan? Geniet van datgene wat je overkomt. Je hormonen doen dingen met je die je misschien niet kent. Het is een heel vervelend gevoel als je lichaam ineens ‘vreemde dingen doet’ en je begrijpt niet waarom. Hormonen zijn stofjes die zo’n beetje alles in je lichaam regelen. Bij een grote hormoonverandering kan er dus (ongemerkt) van alles veranderen in je lichaam of in je gewoontes. Dat is  zeker bij zwangerschap zo! Door de veranderingen in je hormoonhuishouding kun je bijvoorbeeld minder gaan bewegen. Of je stemming verandert, zodat je meer of minder zin hebt in eten. Misschien vertraagt je stofwisseling, waardoor je minder energie verbruikt. Gelukkig kun je op je lichaam vertrouwen als je een nieuwe balans zoekt. Als je minder energie verbruikt, zal je namelijk ook minder honger krijgen. Het belangrijkste is dus, dat je goed oplet welke signalen je krijgt en dat je niet ‘gewoon blijft eten wat je altijd at’. Het helpt als je nieuwsgierig bent naar jezelf en alles wat er gebeurt. Wat heb je nodig? Hoe zorg je dat je precies dat krijgt, niet meer en niet minder?
  • Jij hebt zelf een zoon, wat ben je anders gaan doen toen je zwanger was en moeder werd of zou je nu, achteraf, anders hebben gedaan? Toen ik 18 jaar geleden zwanger was wist ik nog niet zoveel van voeding als nu. Ik leefde al wel heel gezond. Het enige dat ik heb gedaan is stoppen met alcohol. Verder ben ik zo lang mogelijk blijven bewegen, ik deed toen voornamelijk lesjes in de sportschool. 
  •  Wat vind jij de grootste onwetendheid over voeding? Het feit dat mensen denken dat datgene wat op een verpakking staat waar is. En dat mensen niet naar de ingrediënten kijken maar vooral letten op kcal, vet en/of suikers en niet naar de voedingswaarde van een product. Er is een collectieve angst voor calorieën en vet. En sinds een jaar ook voor koolhydraten (brood).
  •  Heb jij een paar concrete tips voor zwangere vrouwen?
  1. Zorg voor balans inspanning – ontspanning.
  2. Blijf zolang mogelijk bewegen, wandelen telt ook!
  3. Eet eerlijke producten zonder toevoegingen.
  4. Let op dat je hormonen je soms in de maling nemen als het gaat om ‘lekkere trek’. Geef er niet altijd aan toe want voordat je het weet ben je 20 kilo of meer aangekomen. En krijg die er maar eens af met zo’n klein druketemakertje om je heen ;-).
  5. Zoek een cursus zwanger en fit in je woonplaats.
  6. Als je twijfelt over je voedingsinname vraag Margriet om hulp ;-).
  7. Luister vooral naar alle tips van anderen maar vaar je eigen koers. Alleen jij weet hoe je je voelt.
  8. Geniet!

Nieuwsgierig naar wat Monique allemaal doet? www.fit4health.nl is haar website. Zoek je lekkere en bewuste recepten en/of eet-spiratie?  Lees hier Monique haar foodblog.